شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۲ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

دیباچه-زهرا فرود : تازه‌ترین اثر نمایشی" کمال مقدم" با نام "یکی بود یکی نبود" به تهیه کنندگی "ریحان بوالحسنی" با نگاهی متفاوت به زندگی پس از مرگ دوشنبه ۲۱ آذر در سالن استاد جمیل شیخی ،در مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه می‌رود . 

"کمال مقدم "کارگردان این تئاتر به دیباچه گفت : قصه این نمایش که "مجید حاتمی" نمایشنامه آن را به رشته تحریر درآورده در جهان ماوراء به وقوع می‌پیوندد؛ زمانی که هر انسانی بعد از مرگ آن مکان را تجربه می‌کند. 

یکی بود یکی نبود

وی افزود :تماشاگر در این نمایش با اشخاص مختلفی روبرو می‌شود که همه آنها بر اثر حادثه ای، همزمان در فضایی همچون برزخ جمع شدند اما هر کدام قصه مربوط به خود را دارند و هیچ کدام از آنها در جریان نیستند که چرا و چگونه پا به این فضا گذاشته‌اند . 

"مقدم" که تاکنون نمایش‌های زیادی همچون تئاتر" قاجارنامه"، "ساختمان زیبا "،"تک درخت" و" سیم سیم" را به روی صحنه برده بیان کرد: مهم‌ترین مبحثی که در این نمایش به آن پرداخته خواهد شد زندگی انسان پس از مرگ است و اینکه ما در این دنیا چگونه زندگی می‌کنیم و با چه باورهایی پیرامون زندگی، طبیعت و هستی روزهای زندگی را پشت سر می گذاریم و در نهایت با چه تفسیر و تاملی از مرگ و زندگی بعد از آن این دنیا را ترک می کنیم .

او در ارتباط با اینکه موضوع "یکی بود یکی نبود" چقدر با مخاطب ارتباط برقرار خواهد کرد ادامه داد : از آنجا که انسان در تمام دوران زندگی خود به مسئله مرگ و پس از آن فکر می‌کند به طور قطع مخاطب خواهد توانست ارتباط خوبی با کار برقرار نماید، چون موضوع این نمایش نشأت گرفته از مبحثی است که خودآگاه و ناخودآگاه همه مردم روزی با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد . 

"مقدم" در ارتباط با سهم موسیقی در این نمایش گفت: موسیقی در نمایش" یکی بود یکی نبود" سهم بسزایی را به خود اختصاص داده و در واقع بخشی از بار روایی این نمایش بر دوش فضای موسیقایی آن قرار دارد تا بتوانیم به واسطه موسیقی بخش زیادی از احساسات و تفکر مخاطب را درگیر قصه خود کنیم . 

او در پاسخ به این سوال که قصه این نمایش به صورت خطی پیش خواهد رفت یا در دل خود راوی ماجراهای متفاوتی است خاطرنشان کرد : نمایش" یکی بود یکی نبود" به واسطه نوع موضوعی که از آن بهره برده در کنار روایت ماجراهای اصلی خود چند قصه را نیز پیش می‌برد؛ در واقع از آنجا که ما در این نمایش فضای برزخ را به نمایش می‌گذاریم از این رو این فضا می‌طلبد که شخصیت‌های زیاد و مختلفی در آن حضور داشته باشند ،پس تماشاگر با افرادی مواجه می‌شود که هر کدام داستان مختص به خود را دارد . 

یکی بود یکی نبود

همچنین دکور و فضای صحنه به گونه‌ای چیده شده که با موضوع نمایش قرابت زیادی داشته باشد و در القای مفاهیم نمایش به دل و اذهان مخاطب نقش موثری ایفا کند . 

مقدم در ارتباط با وضعیت کنونی تئاتر و نمایش‌های صحنه‌ای بیان کرد: هم اکنون این عرصه از هنر، در شرایطی به سر می‌برد که پیشکسوتان و هنرمندان با تجربه به واسطه دغدغه‌های مالی کمتر ترغیب می‌شوند که به سراغ فعالیت در آن اقدامی انجام دهند ولی نکته مهم اینجاست که با وجود وضعیت نامساعد تئاتر، جوانان فعال در این حوزه علی رغم مشکلات مالی، فعالیت‌های زیادی را در عرصه‌های مختلف این هنر، از جمله نمایشنامه نویسی، کارگردانی و اجرا را انجام می‌دهند که بعضاً به دلیل تجربه کمی که در عرصه هنرهای نمایشی از آن برخوردار هستند، به لحاظ جذب مخاطب آنچنان که باید موفق نمی‌شوند ،از این رو نیاز است تا متولیان مربوطه مساعدت نموده و در راستای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر و هنرهای نمایشی به این هنر و فعالان آن یاری رسانند .

در این نمایش بازیگرانی چون ابوالفضل عبدالحسینی، امیر مهدی اکبری،ستایش حجری،عسل سادات نوربخش،یاسمین نوربخش،اسعد قادری،امیر محمد شیرخانلو،هلنا میرزا پور،هلنا پیری آذر،شاهین باقر زاده، علی کارگر،مهسا تاجیک،منیژه خاتمی وعلی جباری به ایفای نقش می پردازند .

گفتنی است این نمایش از ۲۱آذر ساعت ۱۸ به روی صحنه می رود وتا ۲۳ آذر اجرای آن ادامه خواهد داشت ،علاقمندان برای تماشای این اثر متفاوت می توانند برای تهیه بلیط به سایت تیوال مراجعه نمایند.

برچسب ها: نمایشنامه ، مرگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار